zondag 26 maart 2017

Werk in uitvoering: de Hertfordshire quilt

 Inderdaad: zo zag mijn Hertfordshire er de vorige keer ook al uit...

Toch heb ik niet stilgezeten in de tussentijd.

Met veel bravoure heb ik namelijk gewoon besloten de volgende rand even te laten voor wat hij is en te beginnen aan de daaropvolgende. En ik kan je vertellen dat er veel energie is gaan zitten in dat besluit...

Want een rand overslaan, dat kan toch helemaal niet bij een medaillonquilt? hoor ik je al zeggen.
Inderdaad.

Maar nood breekt wet.

Ik had namelijk geen flauw idee hoe ik de te appliqueren schulprand op het crème gedeelte moest krijgen en tegelijkertijd de juiste afmetingen moest bereiken om de volgende rand er straks aan te kunnen zetten.

Volg je me nog?

Het probleem zat hem voornamelijk in - jawel - de INCH.

Ik hèb het niet met die maat...

2,54 cm.

Wie bedenkt nou zoiets?

Alsof ik constant een taal moet spreken die ik eigenlijk nèt niet goed beheers...
Alsof de glazen in mijn bril omgewisseld zijn...
Alsof ik met twee linkerhanden aan het werk ben...
Alsof ik mijn pantoffels verkeerd om aan heb...

Dat gevoel...
 De afgelopen week las ik in blogland ook nog de meest afgrijselijke verhalen over problematische randen in de Mrs. Billingsquilt, het zusje van de Hertfordshire, notabene bij quiltsters van formaat, die naar mijn idee altijd álles voor elkaar krijgen met lapjes en draadjes, maar die nu ellenlange, in het zweet huns aanschijns in elkaar genaaide randen in de vuilnisbak kieperden...

Want het paste niet.

Inches zeker, kon ik niet helpen te denken...
 Afijn.

Ik zag het licht.

Ik ben gewoon begonnen aan de volgende rand.

Nou ja, gewoon...

Ook hier speelden de inches mij weer parten en moest ik met allerlei mathematische kunstgrepen - waar zou een mens anno 2017 zijn zonder de stelling van Pythagoras! - mijn malletjes fabriceren. Maar het is gelukt! Het is een enorm snijwerk, maar daarna kan ik dan ook lekker de vierkantjes en driehoekjes aan elkaar gaan patchen. (Zijn het geen prachtstofjes?)

Het kan nog steeds zijn dat mijn redenering niet klopt hoor... Maar als de gepatchte rand klaar is, heb ik volgens mij de juiste afmetingen voor de vorige rand en kan ik met een gerust hart gaan appliqueren.

Leuk hè, quilten!!!

12 opmerkingen:

  1. Geweldig verhaal (zelfs als je het live mocht meemaken)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat klinkt het ingewikkeld.
    Ik doe alles met de incheslineaal want ik heb de ervaring als ik het omreken naar cm dat het kan voor geen meter klopt zoals we hier zeggen. Ik hoop voor je dat je er nu wel uitkomt ben erg benieuwd. Heel veel succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kun je het mooi vertellen maar kan mij voorstellen dat het even niet altijd even leuk was om te passen te meten en te denken.
    Toch is het een mooie quilt en gaat het vast goed komen.
    Ik wens je nog heel veel succes maar bovenal plezier.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel slim van jou om het zo op te lossen...*Ü*. Veel plezier met het patchen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inches.... daar snap ik ook helemaal niets van!
    Ik doe alles met malletjes en die teken ik het liefst zelf.
    Maar ook dan is het me wel eens gebeurd dat een rand niet paste. Ligt ook nog aan het heel precies naaien op de lijntjes.
    Maar dan rommel ik wat en dan lukt het toch. Deden ze vroeger ook bij de nu antieke quilts hoor.
    Moedig dat jij gewoon aan de volgende rand bent begonnen. Helpt misschien wel om de tussenrand goed te krijgen.
    Mooie stofjes zijn het. Quilten is soms wel een beetje afzien, maar als het dan lukt....
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige stofjes, Marjan! Maar ik vind het een super idee maar wel een uitdaging om een rand over te slaan en met de volgende te beginnen. Ik hoop voor je dat het helemaal goed gaat komen.
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmm, ik heb eerlijk gezegd ook wel getobd met de maten van de schulprand in deze quilt, is niet helemaal perfect geworden, maar ik vond ook het papieren patroon verre van perfect en duidelijk, ik vind inches overigens héérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij wordt echt prachtig. Het gaat vast goed komen, maar jammer is het wel als een patroon niet is wat je ervan verwacht had.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb geen problemen met inches, werk gewoon met een inch liniaal en dan gaat het prima, niks omzetten naar cm's dat vraagt om ellende! Maar Succes met je randen het ziet er prachtig uit! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou niks omrekenen naar inches, fouten zijn dan te snel gemaakt. ook een boek gekocht waarin de inches allemaal waren omgezet in cm, onmogelijk om er iets mee te kunnen (1,67cm ofzo) Met een gewone inch liniaal werkt het veel preciezer, even wennen, maar niet moeilijker dan met cm. Lastig wordt het natuurlijk als het patroon zelf niet klopt. Succes met je project

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wel door gaan hoor, ook al kost het zoveel moeite, ze wordt zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Govaert Monique30 maart 2023 om 17:07

    Marjan, is het mogelijk om een duidelijke foto van je Hertfordshirequilt posten. Ik ben er nl. ook met bezig en had graag een idee gehad van de laatste boord( met de driehoekjes en de schuine rechthoekjes) welke kleuren je hebt gecombineerd. Gewoon om een idee te hebben. Je bent precies wel een bezig bijtje!

    BeantwoordenVerwijderen