zaterdag 8 juli 2017

Schoollapje

Ongelooflijk...

Ik vond zomaar een schoollapje bij de kringloopwinkel... Keurig ingelijst, met glas ervoor (dat was nog even lastig fotograferen!). En - echt waar - meer dan honderd jaar oud...

Voor het bespottelijke bedrag van €0,95 was het van mij...
Het is gemaakt door H. Ooms. Dat maak ik althans op uit de met wit garen geborduurde naam. Kennelijk was het rode garen op: ook het ornamentje boven de naam is gedeeltelijk in wit geborduurd.
 Het jaartal 1901 moet het jaar zijn waarin het lapje gemaakt werd. Normaal gesproken was dat immers het jaartal dat werd vermeld op dergelijke schoollapjes.

Het andere schoollapje in mijn bezit (ik heb er nu twee!), uiteraard een zorgvuldig gekoesterd lapje, is dat van mijn moeder: GP uit Goes (Gerda Phaff, 1927-2002).
Mijn moeder maakte het, 9 jaar oud, in 1936: het jaartal dat naast haar initialen is geborduurd.

Mijn nieuwe aanwinst vind ik eerlijk gezegd een fantastische vondst.
Erg bijzonder vind ik het feit dat er op dit lapje uit 1901 - behalve het jaartal - helemaal geen cijfers voorkomen. Het was toch gebruikelijk dat naast de letters uit het alfabet (hoofdletters, kleine letters, schuine letters, gotische letters) ook de cijfers 1 tot en met 0 een plaatsje kregen op het schoollapje. Hier is dat niet het geval.

Verder is het op de gebruikelijke manier opgebouwd:
Verschillende randjes, oplopend in moeilijkheidsgraad, helemaal rondom geborduurd.
Bovenaan de hoofdletters, in dezelfde volgorde als op mijn moeders lapje, zoals voorgeschreven sinds de 19de eeuw, ook weer vanwege de oplopende moeilijkheid: eerst de stokletters, vervolgens de schuine letters en tenslotte de ronde letters.
Daarna drie verschillende alfabetten, telkens afgewisseld met een randje.

Mooi hè!

 Heel aandoenlijk is het om te zien dat H. Ooms kennelijk best veel moeite heeft gehad met het borduren van dit lapje. Er zitten verschillende foutjes in...

Maar dat maakt zo'n lapje alleen maar dierbaarder...

11 opmerkingen:

  1. en er nu nog een mooi plaatsje voor vinden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi lapje! Het komt vaker voor de er geen cijferreeksen op een lapje staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kun je genieten van zo'n onverwachte vondst... heerlijk van genieten...*Ü*....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een vondst! Heerlijk hè, als je zoiets moois en ouds vindt en dan ook nog zo goedkoop. Mooi die schuine geborduurde letters.
    Zou altijd zo graag willen dat ik wist wie dit gemaakt heb. Maar ja er zit geen foto bij. Maar fijn dat het nu gekoesterd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachruge vondst en dan voor zo weinig. Hier in de kringloop hebben ze iemand die er verstand van heeft als er iets ligt dan betaal je meteen de hoofdprijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan loop je toch helemaal blij de winkel uit met zo'n vondst. Het is een prachtig lapje en dat van je moeder ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een prachtige vondst voor een prikje, dat maakt het helemaal leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een pracht vondst Marjan. Kan me voorstellen dat je hier blij van wordt. Fijne zondag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O geweldig jou dag kon natuurlijk niet meer stuk. Wat kan een mens toch gelukkig worden met zo'n lapje achter glas en voor die prijs.
    Niet duur maar zo waardevol.
    Geniet er van.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goede vondst. En zo oud. Echt leuk!

    BeantwoordenVerwijderen