zondag 15 juli 2018

Onverwachte hulp bij de hexagonnetjes en: de Grinda Shawl-MAL

  Mijn paarse versie van de hexagonnetjesquilt, het geweldig leuke project van Anneliefs, groeit gestaag. Helemaal bij ben ik zeker niet (gisteren is weekopdracht 28 verstuurd, ik zit nu geloof ik in week 16), maar het blijft fijn om aan te werken.
Bij deze eerdere fase heb ik eens wat foto's van de achterkant gemaakt.

Ziet er grappig uit hè!
 Zoals je ziet, werk ik niet met kartonnetjes. Ik gebruik een stempel en patch de zeshoekjes op de lijntjes aan elkaar. Het is dan wel handig om de naadtoeslagen de juiste kant op te vouwen. Maar om daar nou elke keer een strijkbout bij te gebruiken...
Mijn onverwacht fantastische hulpmiddeltje daarbij is "mijn walsje" zoals ik het gedoopt heb. Het zat als kadootje bij het tijdschrift Love Patchwork & Quilting, dat Bert vorige maand als verrassing voor me meebracht. Het tijdschrift vond ik hartstikke leuk (altijd heerlijk om ideetjes en inspiratie uit op te doen), maar met dit instrumentje ben ik echt héél blij!
 Inmiddels is de volgende rand al weer in de maak.
 Een forse stapel geknipte zeshoekjes ligt klaar.
 En tussendoor ben ik gewoon ook weer aan het haken geslagen...

Er lag zo'n mooie bol Whirl van Scheepjes in mijn voorraadkast: prachtig langzaam verlopend garen, in een fraai blauw, met de kleurrijke naam Blueberry Bambam, dat heel geschikt is voor een omslagdoek.

En ja, toen er afgelopen woensdag in de Scheepjesgroep op Facebook zo'n prachtig patroon van een omslagdoek in een fraai kanthaakwerk, speciaal voor de Whirl, werd gepubliceerd, hoefde ik niet lang na te denken.

Het eerste deel van mijn blauwe versie van de Grinda Shawl-MAL (make-a-long, het patroon vind je hier, op het blog van ontwerpster Tatsiana) is klaar. De komende weken volgen weer nieuwe patroondelen. 

9 opmerkingen:

  1. Supermooi haakwerk Marjan. Zo fijntjes is het.
    Je hexjes worden ook erg mooi. In het paars is het heel apart, dat zie je niet zo vaak.
    Je loopt wat achter, maar wat maakt dat uit?
    Het walsje lijkt me handig. Volgens mij heb ik zoiets wel eens bij een bouwmarkt gezien, dat is dan niet om te quilten, maar om behang aan te drukken op de naden.
    Zelf doe ik het altijd met mijn nagel, maar bij schuin geknipte naden gaat het soms een beetje uitrekken en dat is niet goed.
    Je hebt de achterkant echt heel mooi "gestreken".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sehr schön deine Hexies.
    Auch der Beginn deines Schals gefällt mir sehr gut. Schöne Farbe.
    Liebe Grüße Manuela

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat worden de hexjes mooi dat hulpmiddeltje lijkt me zeker handig binnenkort eens naar kijken. Jouw achterkant ziet er fantastisch uit. De bol wirhl heeft mooie kleuren ben er ook helemaal weg van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De hexjes worden prachtig Marjan. Fijn dat stempel. Deze bol Whirl heb ik ook nog liggen. Mooie bestemming ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hexjes zijn zo mooi. En achterkant is zo netjes.

    BeantwoordenVerwijderen