zondag 15 augustus 2010

Clamshells en boekenaanwinsten

Die Wilma... die is me er toch eentje... Al vele maanden doe ik mee met de stoffenclub van quiltendewilma. Elke maand is het weer een genoegen om de envelop met stofjes te ontvangen: telkens weer anders en toch in dezelfde sfeer, en altijd even mooi. Bij de lapjes zit ook elke keer een kleine verrassing. En wat denk je: deze maand was dat een malletje van een clamshell...

Iets ergers had Wilma me niet kunnen aandoen... Want zoiets moet en zal ik proberen!!! Ik was er best trots op dat ik me al enige tijd had kunnen inhouden, hoewel de prachtigste clamshell-tops op internet aan mijn ogen voorbijtrokken. Maar nu een malletje in het stoffenpakketje: tja, dat is wat je noemt de kat op het spek binden! Ook al had (en heb) ik nog duizend-en-een andere dingen om handen: er móest dus per se een rijtje clamshells gemaakt worden... Weliswaar niet van de Wilmastofjes, dat vond ik zonde voor zo'n probeerseltje, maar toch... Ik weet nog niet waar dit ene rijtje op uitdraait (ik wil zó veel) maar wat ik wel weet, is dat het ontzettend leuk is om te doen!
Tussen de bedrijven door zijn er twee prachtige boeken aan mijn verzameling toegevoegd. Quilts - een Nederlandse traditie is het boek dat eigenlijk voorafgaat aan het standaardwerk van An Moonen, Geschiedenis van de Nederlandse quilt. Het is eveneens door haar samengesteld, maar al in 1992 en het is de catalogus bij een tentoonstelling die in het Arnhemse Openluchtmuseum plaatsvond. Mooie foto's en duidelijke beschrijvingen van de prachtigste quilts en lappendekens van Nederlandse herkomst. Uiteraard overlappen de boeken elkaar gedeeltelijk, maar ik vond het heel leuk om de tentoonstellingscatalogus van toen tweedehands op de kop te kunnen tikken.

En uit het Victoria & Albertmuseum in Londen komt het boek Samplers (een herdruk uit 2010 van het origineel uit 1999) een prachtig boek met schitterende merklappen en stoplappen voornamelijk afkomstig uit Engeland, teruggaand tot in de 17de eeuw, alles uit de collectie van het museum zelf. Echt geweldig om te bekijken en over te lezen. Dat museum zou ik heel graag wat dichter bij huis hebben... ik zou er elke week heen gaan!

11 opmerkingen:

  1. Prachtige nieuwe aanwinsten voor je boekenkast! Je schelpjes zijn mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WOEHAAA!!!!

    LEUK!!!
    Sorry ik ben schuldig in deze...
    hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige boeken! En die clamshells,... zo schattig,... ik zag de piepkleintjes bij Dorry, ze had de malletjes niet meer, anders was ik zeker voor de bijl gegaan,...
    ;o)
    Pssst,... ik was zaterdag ook bij Dorry,...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige boeken en die schelpjes zij erg leuk.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi je clamshells.En mooie aanwinsten die boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh die Wilma wat een boefje, maar jij hebt nu wel hele leuke clamschells! Je boeken zijn ook super. fijne dag, groetjes Else

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze zijn zo leuk om te maken !!!
    ik ben ook voor de bijl er mee.
    Prachtige boeken heb je weer erbij... groetjes yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie aanwinsten. Succes met de nieuwe verslaving!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, ik ken dat. Helemaal enthousiast geworden en dan moeten wachten..... Kan ik ook niet. Dus meteen gewoon lekker gaan proberen!! Leuk!
    Groeten Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige nieuwe boeken, dat wordt genieten!
    Je schelpjes zijn snoezig!

    BeantwoordenVerwijderen