vrijdag 27 augustus 2010

Jeugdsentiment en prijs gewonnen

Tsja, dat zijn toch merkwaardige ontdekkingen, als je zo in je vakantie een beetje aan het opruimen bent... Zo stuitte ik op mijn kindernaaimachientje uit de jaren '60: compleet in de originele doos van toen. Qua kleur zou het prima in deze tijd passen. Ik heb het nog niet weer aan de praat weten te krijgen, maar met wat technische hulp gaat dat denk ik nog best lukken. De nieuwe batterijen zitten er in elk geval al in.
Uit dezelfde tijd - ik zal een jaar of 8 geweest zijn - stamt dit tafelweefgetouwtje, eveneens van Duitse makelij. Ik kan me niet herinneren wanneer ik het voor het laatst in handen heb gehad: het weefseltje zal nu toch wel zo'n 40 jaar op het getouw zitten, geduldig wachtend tot het afgemaakt gaat worden...

En als ik nu toch bezig ben: dit is mijn eerste "echte" voltooide borduurwerk, een ontwerp van de Deense Clara Waever (1855-1930). Ik moet een jaar of 14, 15 geweest zijn toen ik dit maakte. In 1975 waren we - mijn ouders, broer en ik - met vakantie in Kopenhagen en mijn moeder, een fervent borduurster, stond erop dat we ook een bezoekje zouden brengen aan de Ostergade nummer 42: daar zat immers de winkel van de nazaten van de grote dame zelf (later ging het bedrijf over in handen van de familie Rosenstand). De keus was fantastisch, weet ik nog: mijn moeder deed een paar geweldige aankopen, waarvan de voltooide resultaten nu bij ons aan de muur hangen. En ook ik mocht wat uitzoeken: niet zo'n groot pakket natuurlijk, want ik was nog niet zo ervaren... Ik herinner me, dat ik er nog tijdens de vakantie in Denemarken een beginnetje aan heb gemaakt. Er zouden nog vele borduurprojecten volgen...

Nog even terug naar het heden: toen ik - inmiddels ook besmet met het quilt- en bijbehorende weblogvirus - van de week nietsvermoedend een bezoekje bracht aan Inge's weblog, schreef ik daar, zonder het te beseffen, de 4000ste (!) reactie. En dat beloonde Inge pardoes met een schitterende prijs: de hierboven getoonde lapjes. Zijn ze niet prachtig? Nogmaals enorm bedankt, Inge! En 't is maar dat je het weet: Inge is deze mijlpaal nog steeds aan het vieren...

12 opmerkingen:

  1. Wat een leuk jeugdsentiment. Zo herkenbaar! Beide apparaten heb ik ook gehad maar met 4 jongere zusjes is het verloren gegaan. Jammer!
    Gefeliciteerd met je fleurige pakketje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schattig joh! Zuinig op zijn hoor! Veel plezier met de herfstlapjes!! Mooi weekend, groeten, Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What a beautiful sewing machine Marjan, you are so lucky to have kept that (I love the pink colour). Your embroidery is stunning and congratulations on your prize! Kindest regards, Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je dat allemaal nog hebt! En het creatieve zat er al vroeg bij je in! Zelf ben ik niet veel verder gekomen dan een geknoopt kussen op een jaar of 9-10. Mijn eerste borduurtje was een bloemenrandje voor in de servieskast bij mijn moeder. Het heeft daar jaren gehangen. Ik moet toen een jaar 14 zijn geweest. Heerlijk he, zo terugkijken naar "vroeger". Groeten Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat leuk. Ik heb mijn eerste naaimachine ook nog maar dan in de kleur groen. Wat een leuke prijs heb je gewonnen. Veel plezier ermee.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat heerlijk zulke vondsten van vroeger. Van harte met je prijs. Volgens mij schelen wij niet alleen niet veel in leeftijd, maar wonen we ook nog niet zo ver van elkaar. Ik heb mijn bolletjes namelijk vorige week zaterdag bij de Schapekop gekocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi machientje, ik ben zot van die dingetjes! gefeliciteerd met je prijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schatje die naaimachine, hier staat zoiets van russische makelij en zo'n weefgetouwtje herken ik ook! Wat knap trouwens zo'n ingewikkeld borduurwerk voor een 14 jarige!
    Leuke stofjes Marjan, gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een mooie zoldervondsten ;) Wat een moeilijk en knap staaltje borduurwerk voor een 14-jarige, petje af. (en ook voor je moeder die je al zo jong bvoor handwerken wist te strikken :)

    marcella
    nuttigenfraai.web-log.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohhhhhhh wat heb jij een mooie schatten in huis! Erg lief je naaimachientje, en wat een leuke lapjes heb je gewonnen bij Inge.

    En verder zeg ik niets alleen DOEN!! dan weet jij genoeg (lol)

    fijne dag, groetjes Else

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk zowel je naaimachientje als je weefgetouw! Ik heb er ook op leren weven in 1955 op de kleuterschool en later kocht ik er een voor mijn dochters, die het echter nooit gebruikten, maar gelukkig is bij een het borduurvirus wel doorgegeven!. Gefeliciteerd met je schattige lapjes, maak er maar wat moois van!! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een leuk bloemenborduurwerkje, en dit voor een meisje van 14 jaar - proficiat.
    Ik ben zeer geïnteresseed in de patronen van Clara Waever, ook deze van uw moeder. Ik wil graag de copiën kopen a.u.b.

    BeantwoordenVerwijderen