donderdag 30 juni 2011

ABC Marquoir

Weer een letter erbij in het allergrootste alfabet op de ABC Marquoir.

Pas geleden vroeg ik me ineens af wat "Marquoir" nu precies betekent. Ik vond de volgende definitie: "modèles de lettres brodées pour marquer le linge", oftewel "geborduurde lettervoorbeelden om linnengoed mee te merken". Logisch: merken, marquer, marquoir. Gelukkig zijn er vele voorbeelden uit vervlogen eeuwen bewaard gebleven die wij nu in de 21ste eeuw weer met veel plezier kunnen namaken.

8 opmerkingen:

  1. Mooi hoor het is een prachtig borduurwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig ! Ik ben helemaal vergeten mijn update te plaatsen. Nu hopen dat ik het morgen niet vergeet !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig borduurwerk. Maar wat veel werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige letter er weer bij! Hier ligt de letterlap even stil, maar als het mooi weer wordt hoop ik er weer tijd voor te kunnen vrijmaken. Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig borduurwerk is dit ! !
    Fijn weekend Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hij is/wordt prachtig, Marian! Zo ver ben ik nog lang niet wbt borduren. Ben nog maar pas begonnen met hier en daar een speldenkussentje, begin het wel steeds leuker te vinden.
    Fijn weekend!
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi, hoor! Inderdaad: gelukkig is er veel bewaard gebleven, maar ook gelukkig verzinnen 'we' ook genoeg nieuwe dingen, die over eeuwen weer met zorg opnieuw gemaakt worden. Leuke hobby, hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat wordt het al prachtig.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen