woensdag 8 mei 2019

De borduurwerken van mijn moeder

 Zondag is het Moederdag.

Mijn moeder leeft al bijna 17 jaar niet meer. Maar ook tijdens haar leven was Moederdag voor ons niet echt een bijzondere dag. 

Mijn moeder vond het allemaal maar commerciële flauwekul. En met lede ogen zag ze toe hoe de ongetrouwde en kinderloze schoonzus van háár moeder werd opgenomen in de feestelijkheden voor oma, onder de nuchtere constatering: "nooit gebaard, toch een taart."

Toch kreeg ze natuurlijk altijd wat van ons. Mijn moeder kon immers ontzettend blij worden van weer een nieuw borduurpakket...

Niet dat ze daar dan meteen aan begon, nee: eerst moest dat ene werkstuk af waar ze mee bezig was. Daar was ze heel strikt in.

(Vreemd genoeg heeft ze die gewoonte op mij niet kunnen overbrengen... bij mij liggen er tientallen handwerken in verschillende staten van voltooiing te roepen om aandacht en te hopen op een ooit laatste steekje...)

Het gevolg was, dat ze dus ook echt tálloze borduurwerken heeft afgemaakt: het ene nog mooier dan het andere. Een aantal van die borduurwerken hangt nu bij ons aan de muur. Voor dit blogje heb ik ze eens even van de muur getild, op een mooie lichte plaats neergezet en gefotografeerd.
 Mooi hè...

Ontwerpen van Clara Waever, Eva Rosenstand, Thea Gouverneur, noem maar op.

Helemaal bovenaan: voorjaar, met de bloeiende ribes en witte narcissen.

Daaronder de kruidenlap, met telkens de naam van het kruid erbij geborduurd.

Hieronder: de vlinderstruik met de verschillende kleurige vlinders.
Eén van haar pronkstukken: het droogboeket (op héél fijn linnen) met het speciaal gemaakte ovalen lijstje.
 En de Digitalis purpurea, het vingerhoedskruid: nog zo eentje met 7 kruisjes op een centimeter
Deze werd te groot om in te lijsten: de levensgrote ridderspoor, wel anderhalve meter hoog...
En dit zijn nog lang niet alle borduurwerken die mijn moeder gemaakt heeft...

Eigenlijk begon het allemaal hiermee: mijn moeders schoollapje uit 1936. Gemaakt in de stad waar ze opgroeide, Goes, toen ze 9 jaar oud was.

De initialen GP staan voor Gerda Phaff (1927-2002)
Ik denk dat ik maar weer eens een van mijn borduurwerken ga oppakken.

En dat ik doorga met borduren tot het helemaal af is...

10 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal & gewoon blijven beginnen en lekker niks afmaken. Vooral lol blijven houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende borduurwerken heeft je moeder gemaakt! Fijn ook dat ze ze netjes afgemaakt heeft.
    Die Digitalis vind ik het mooist, zo rustig en zacht van kleur.
    Kan me voorstellen dat je ze aan de muur hebt hangen.
    Misschien het goede voorbeeld van je moeder gaan volgen? 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige borduurwerken! Het is inderdaad erg commercieel geworden, moederdag, vaderdag enz...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Borduurwerk is zo mooi en met aandacht, liefde en veel tijd gemaakt. Iets om goed voor te zorgen! Ik kreeg dan ook het gevoel dat ik de kruidenlap, zoals die van jouw moeder, moest 'redden' toen ik deze voor 1 euro op een rommelmarkt zag staan. Het was ingelijst en wel. En hangt nu al weer jaren op mijn quiltkamer. Ik zorg er goed voor en geniet er van, ter ere van de anonieme borduurster.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar zo'n schoollapje niet toe kon leiden. Wees er zuinig op en ook op alles wat je moeder heeft gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verhaal en herrinneringen aan je moeder zeg.
    Prachtige werkstukken heeft ze gemaakt zeg. Dat schoollapje al zo oud is leuk zeg dat je dat van haar nog hebt, geniet maar ervan hoor..........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend Marjan. Die vragen erom om gekoesterd te worden. Kan het ook niet hoor, wel met naaien van kleding, maar voor rest begin ik ook makkelijk weer wat anders. Succes met je goede voornemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige borduurwerken. Sommige herken ik van mijn oma;).
    En wat een super voornemen. Bij mij lukt dat nooit helemaal ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi zijn de borduurwerken van je moeder!

    BeantwoordenVerwijderen