zondag 13 december 2015

Blauwe scrappy quilt

Het begin is er. 

Zó'n fascinerend patroon... Ik móest het gewoon een keer proberen.

Ik vond het leuk om er blauwe stofjes voor te gebruiken. (Op deze avondfoto's wel blauw met een gele waas, maar vooruit. De bedoeling komt nog wel een beetje over, geloof ik.)
De 'aanstichtster' van mijn enthousiasme was (en is) Inge van het blog Chèvremont. Zij is met reststofjes van haar Civil War Diary Quilt een schitterende scrappy quilt aan het maken volgens dit patroon. Ze is inmiddels al niet meer de enige: er is intussen een groepje medequiltsters die ook besmet zijn met dit merkwaardige virus en die de verleiding niet hebben kunnen weerstaan.

De foto's op Inge's blog vond ik zo fascinerend, dat ik het patroon niet meer uit mijn hoofd kreeg. En ja... dan kruipt het virus stiekem naar binnen en val je er uiteindelijk gewoon voor... 
 Het lijkt een ingewikkeld patroon, maar dat is het niet: het zijn telkens blokjes in twee kleuren die je draait en op de juiste plek aan elkaar zet. Uhm... tja, dat is natuurlijk eigenlijk de definitie van patchwork in het algemeen....

Voor een goede en duidelijke beschrijving kijk je gewoon even op het blog van Inge: compleet met tekeningen legt ze het patroon helemaal uit.

Nu moet ik natuurlijk wel even met de billen bloot: ondanks Inge's duidelijke beschrijving ben ik vergeten het trapeziumvormige stukje te spiegelen, waardoor mijn patroon precies de andere kant op wijst. Eigenlijk niet erg, toch? Zo heb ik er - onbewust - een geheel eigen interpretatie aan gegeven...

Nog even iets heel anders...
Mooie oude doos is dit hè!
Koopje van Marktplaats...
 En als je hem dan opendoet, zie je dit:
Heerlijk toch!

zondag 29 november 2015

Gehaakte col

 Een paar weken geleden kwam Bert zo maar ineens thuis met drie bollen van dit schitterende garen: Big Merino Tweedy van Katia. "Voor een sjaal. Of een col. Voor jou." 

Leuk hè!

Ik heb een patroontje gezocht en met haaknaald nummer 7 (!) in no-time een col gehaakt. Hiermee heb ik werkelijk al mijn snelheidsrecords verbroken… Wat is dat leuk, met zulke dikke wol haken. En wat zie je snel resultaat. Erg zacht resultaat… dat ook nog.
 Het patroontje heb ik gevonden op het blog Met smaak gehaakt. Het is heel eenvoudig en je kunt er natuurlijk volop mee variëren.

Ik had de col net af (moest hem alleen nog aan elkaar zetten) toen deze week blogvriendin Gerda, van het blog Gerlily, bij me op bezoek was. 

Het was weer knotsgezellig en aan gespreksstof geen gebrek. En wat heeft ze me verwend, met dit potje met lekkers in kerstsfeer en met dit pakketje prachtige paarse lapjes… als stimulans om door te gaan met mijn paarse versie van de Civil War Diary Quilt, die nog steeds min of meer stilligt.

Ik vermoed zo maar dat het wel eens zou kunnen gaan helpen…!

zondag 22 november 2015

Kerstbal

 Het is toch eigenlijk gewoon weer om de kerstboom te gaan optuigen…

Nou… dat doen we toch nog maar (even) niet.

Maar wat is er op tegen om een kerstbal te haken!
 Op het blog Rosabears zag ik gehaakte kerstballen, in verschillende kleurtjes uitgevoerd waardoor ze allemaal weer anders worden. Als je even een mailtje naar Marja van het blog Rosabears stuurt, ontvang je van haar het patroon als pdf-bestand in je mailbox. Restjes katoen in kerstkleuren, wat eigen fantasie en voilà.

In het patroontje wordt een piepschuimen bal als vulling gebruikt, maar ik heb hem gewoon opgevuld met het zachte vulmateriaal dat ik altijd gebruik. Dat gaat ook goed.

En ik vond dat een kerstbal wel moet glinsteren! Dus ik ging met pailletjes en kleine kraaltjes aan de slag en zie hier het resultaat. Klein kralenkettinkje eraan om hem straks in de boom te kunnen hangen en klaar is mijn kerstbal mèt glimmertjes!
 En als we het nou toch over lekker kitscherige dingetjes hebben… moet je kijken wat ik gisteren in de kringloopwinkel vond… Dit piepkleine theepotje (het is denk ik zo'n tien centimeter hoog) met een naaimachientje als deksel. Het is niet zo dat ik theepotjes in allerlei vormen spaar (nog niet althans…), maar dit potje past wel precies bij de spulletjes in mijn handwerkkamer!

Schattig, toch?

dinsdag 3 november 2015

Gebreide col

 Hij stond al enige tijd op de pennen...

De gebreide sjaal van gemêleerd verloopgaren.

In een eenvoudig patroontje van telkens acht naalden tricotsteek en dan verspringen, wat een grappig effect geeft.
 Vandaag besloot ik er letterlijk maar eens een eind aan te breien. En de uiteinden aan elkaar te naaien, zodat er een ruime col ontstond.
Ik ben er blij mee!

dinsdag 27 oktober 2015

Gehaakt beertje

 Deze week gaat mijn collega Samira met zwangerschapsverlof. Vandaag heb ik haar mijn kraamcadeautje gegeven.

Ik haakte een beertje voor haar. Of eigenlijk voor de baby natuurlijk... 
Wat is dat leuk om te doen, zo'n beertje haken! Ik had het nog niet eerder gedaan, maar het ging best vlot, met het duidelijke patroon van My Krissie Dolls (waar je nog veel meer patronen van knuffels in allerlei soorten en maten kunt vinden). Het is dus zeker niet het laatste beertje dat ik gemaakt hebt.
 We gaan duimen dat Samira volgende maand een voorspoedige bevalling zal hebben!

woensdag 7 oktober 2015

Omslagdoek

 Ongeveer een jaar geleden begon ik aan een gehaakte omslagdoek, een "tussendoortje" zogezegd. Een eenvoudig patroontje, verloopgaren in mooie kleuren, wat wil je nog meer...

Nou, dat werd al gauw duidelijk: ik wilde nog meer garen!

Na drie bollen vond ik m'n omslagdoek nog niet groot genoeg en ging ik op zoek naar nieuwe bollen.
Het nadeel van het Fenna-garen van de Wibra (niet duur en toch mooi) is, dat het zo moeilijk te krijgen is. Of liever gezegd: het is er in grote hoeveelheden, of het is er niét.

En mijn kleur behoorde dus - maand, na maand, na maand... - tot de laatste categorie. Geen bol te krijgen.

En de omslagdoek bleef liggen...
De redding kwam uit onverwachte hoek. Facebook bood uitkomst!

Op Facebook heb je onder meer de groep "Bolletje teveel of tekort" en ook de groep "Bolletje over!" Ik heb me aangemeld en ja hoor: na enige tijd zag ik Mijn Kleur langskomen, een aanbod van meerdere bollen ineens. Ik heb meteen gereageerd, de koop werd snel gesloten en de bollen werden opgestuurd.

Ik kan voorlopig dus weer even lekker vooruit met mijn omslagdoek!

woensdag 23 september 2015

Civil War Diary Quilt

En toen was daar ineens weer een blokje van de Civil War Diary Quilt!

Het vorige blok was alweer even geleden... Quiltdipje? Druk met andere dingen? Maakt niet uit. Een paar mooie nieuwe paarse lapjes gevonden in de vakantie, bij die leuke zaak in Aken, en hup... daar is de inspiratie weer!

Dit is m'n 54ste blok. Het heet United No Longer.

En ik moet zeggen: het smaakt naar meer...

zaterdag 12 september 2015

Gehaakte deken

 Langzaam maar zeker komt er toch elke keer weer een randje bij aan de vierkante gehaakte deken.

Het Stonewashed garen van Scheepjes geeft een mooi resultaat en ik ben blij met deze kleuren.
 Tot en met rand 45 (week 18) is mijn deken nu bijgewerkt. Het volledige patroon  van deze Crochet Along is inmiddels gepubliceerd. In 36 weken (85 randen) ontstaat een prachtig geheel, met vele verschillende steken en effecten.

Ik heb dus nog even te gaan!

Maar laat ik dat nou helemaal niet erg vinden...